ARA ȘI OAMENII EI PROVIDENȚIALI
Un nou interviu din această serie inedită, dedicată celor mai importanți oameni ai domeniului nostru, de data aceasta cu managerul Companiei de Apă Arad, Gheorghe-Vasile Borha.
Gheorghe-Vasile Borha: “Nevoia de specialiști este vitală în toate domeniile. Avem nevoie de profesioniști ca de <apă>!”
Managerul companiei arădene de apă și canal este, la propriu, demonstrația lui ”Se poate!”, odată ce a mers o viață-ntreagă la braț cu seriozitatea, dedicarea, învățarea și rezistența. Există un principiu pe care invitatul nostru l-a știut practic dintotdeauna și l-a aplicat până-n cel mai profund sens: Dacă nu obosești vreodată în a-ți testa limitele versus oficializa profesionalismul și deții răbdarea necesară atingerii oricărei ținte importante, fără a sări peste vreme, fără a arde etape necesare și obligatorii, te poti numi un om împlinit. Gheorghe- Vasile Borha este!
De peste 23 de ani, cunoaște în cele mai mici și mari detalii Compania de Apă Arad, o conduce ferm de peste 3, e un autentic Om al Apei care nu s-ar putea vedea niciodată altundeva decât acolo unde importanța ei se împlinește cu utilitatea ei. Așadar, dincolo de magia apei (pe care orice lucrător din domeniu o simte altfel, mai aparte, mai puternic, special categoric), în absolut toată cariera lui, Gheorghe- Vasile Borha a insistat pe apropierea ei ”practică” de om, de client, pe conferirea confortului imediat, pe rezolvarea unei ecuații cu soluții inteligente pentru cei care-și pun încrederea în mâini și creiere pe măsură.
Ca atare, grație unui management admirabil, în prezent, Compania de Apă Arad a implementat proiecte (din fonduri europene) cu o valoare totală de 476,44 milioane de lei, din care 328 milioane de lei prin POS Mediu și 148,44 milioane de lei prin fazarea POIM 2014 – 2020. E doar un exemplu.
Vicepreședintele Asociației Române a Apei, Gheorghe- Vasile Borha, a girat, însă, mult mai multe (și complexe) planuri/confirmări pentru arădeni, le vom afla în cele ce urmează.
* Stimate domnule director general, cât de greu v-a fost, cum s-a scris istoria companiei pe care o conduceți, în toți anii aceștia. Cum arată acum CAA într-un stop cadru profesionist?
Compania de Apă Arad este astăzi o echipă închegată de profesioniști. Noi avem o istorie de 127 de ani, chiar anul acesta în luna noiembrie. Eu sunt parte din această echipă de peste 25 de ani. Dintotdeauna, în centrul atenției noastre a fost și este utilizatorul, pentru că misiunea noastră este să asigurăm 24 de ore din 24, apă bună și limpede de băut dar și o rețea de canalizare funcțională. Ca să ne atingem scopul, trebuie să muncim permanent pentru îmbunătățirea infrastructurii de apă și de canalizare. Prin accesarea de fonduri europene am început și continuăm să ne dezvoltăm.
* Sunt convinsă că există un proiect aparte de care sunteți puternic legat. Ce schimbări radicale a produs el în CAA versus în rândul clienților dvs?
În ultimii 25 de ani, banii europeni au făcut diferența atât pentru noi, ca și Companie, cât mai ales pentru utilizatori. Toate investițiile care s-au făcut, au fost în interesul arădenilor și pentru protejarea mediului. În fiecare proiect ne-am implicat cu seriozitate și la vremea respectivă a fost prioritar. Prin programul ISPA a fost modernizată cea mai mare stație de epurare: Stația de Epurare Arad. Prin programul SAMTID s-au reabilitat si modernizat rețele de apă din orașele Curtici, Lipova, Nădlac, Pâncota, Pecica și Sântana. Avem acum 7 stații noi de epurare în județ, construite tot cu fonduri europene prin programele POS Mediu și POIM. Tot prin aceste programe, au fost reabilitate și extinse rețele de apă și de canalizare din Arad, și alte 15 localități. În total până acum s-au investit în lucrări de infrastructură de apă și de canalizare peste 475 milioane de lei în cadrul programelor POS Mediu si POIM. Datorită absorbției de fonduri europene și implicit a dezvoltării infrastructurii de apă și de canalizare, a crescut și cifra de afaceri…de la 76 milioane lei în 2018 la 109 milioane de lei, anul trecut iar pentru anul 2023, preconizăm o cifră de afaceri de 155 milioane de lei.
* Ce proiecte derulați în prezent, în ce va consta finalitatea lor, în paradigma duală companie-client? Știu că exclusiv astfel vă ghidați munca, strategiile, rezultatele.
Toate investițiile pe care le-am făcut până acum dar și cele viitoare sunt pentru a răspunde cerințelor actuale ale nivelului de trai al arădenilor, pentru că trebuie să ne adaptăm în permanență la noi provocări. Obiectivul Companiei este creşterea gradului de acoperire cu servicii de alimentare cu apă şi canalizare la standarde europene în aria de operare existentă, creșterea calității și eficiența serviciului prestat. Realizarea acestor obiective implică efectuarea unor lucrări ample de extindere, adică reabilitări a reţelelor de apă și canalizare din localităţile situate în aria de operare.
Proiectul regional propus pentru dezvoltarea infrastructurii de apă şi apă uzată din judeţ, ar urma să vizeze aproximativ 34 de unităţi administrativ-teritoriale, care au în componenţa lor un număr de aproximativ 92 de localităţi.
Implementăm acum proiectul transfrontalier ” Îmbunătățirea managementului calitativ al râurilor transfrontaliere: Criș , Mureș și Tisa ” în parteneriat cu Compania de Apă din Szeged pentru investiții în patru puncte de măsurare: la Stația de Epurare Arad și în localitățile : Lipova, Ineu și Gurahonț.
Anul acesta, tot cu bani europeni am achiziționat și montat deja peste 11 mii de contoare cu citire la distanță în cadrul Proiectului: Digitalizarea infrastructurii de apa si apă uzata a Companiei de Apă Arad.
* Oamenii Apei n-au fost niciodată atât de vizibili ca în prezent. Cine/ ce a contribuit la această binemeritată recunoaștere?
Recunoașterea și vizibilitatea oamenilor Apei nu sunt rezultatul eforturilor individuale, ci a valorificării identității fiecărui membru al echipei. Eu cred că suntem asemănători pieselor unui puzzle: fiecare avem rolul nostru clar stabilit și esențial în construirea unei imagini complete, unitare și în folosul comunității. Ne dorim să contribuim cu experiența, cunoștințele și abilitățile noastre specifice iar în momentul în care unim aceste elemente, rezultatele sunt mai mult decât mulțumitoare. Eforturile noastre ne-au permis să devenim mai vizibili și să ne bucurăm de recunoaștere în comunitatea noastră și dincolo de ea.
* Cum ati defini relația Apă – Autoritate? Ce trebuie îmbunătățit, ce merită aplaudat?
Relația dintre noi și autoritatea locală este una esențială, care implică coordonare și colaborare pentru a asigura furnizarea eficientă și durabilă a serviciilor de apă și de canalizare către comunitate. Colaborăm strâns și ne coordonăm eforturile pentru a asigura o furnizare eficientă și durabilă a apei. Această colaborare fructuoasă aduce beneficii semnificative, inclusiv asigurarea unui acces fiabil la gestionarea eficientă a resurselor, implementarea practicilor durabile și menținerea unei comunicări transparente cu comunitatea.
O bună colaborare cu autoritățile locale și centrale este mai mult decât o necessitate, deoarece sectorul apei are un potential imens de dezvoltare, aduce sume importante de bani și joacă un rol esențial în economie.
* Dar relația Apă – Comunitate Locală?
Relația dintre Compania de Apă și arădeni are o importanță fundamentală. Ne străduim să întelegem și să îndeplinim nevoile comunității noastre în ceea ce privește serviciile de apă și canal. Colaborăm permanent cu membrii comunității pentru asigurarea furnizării apei în mod eficient și pentru îmbunătățirea calității serviciilor de canalizare. Prin transparență, ascultare activă și implicare în comunitate, vrem să construim încredere și să oferim soluții durabile pentru nevoile tuturor. Este o relație reciproc benefică, în care lucrăm împreună pentru a asigura un acces de calitate și sustenabilitate la resursa vitală a apei.
* Știu că militați pentru energia verde. Se regăsește această nevoie urgentă în proiectele companiei pe care o manageriați?
Preocuparea noastră constantă este pentru protejarea mediului si a resurselor. Astfel că ne concentrăm eforturile pentru găsirea de soluții pentru reducerea consumurilor. Am accesat un proiect pentru achiziționarea de panouri fotovoltaice. Deja la Uzina de Apă Arad au fost instalate 615 module iar în incinta Stației de Epurare vor fi montate panouri pentru producerea energiei electrice din surse regenerabile, pe o suprafață de 280 mp. Prin implementarea acestui proiect se urmărește creșterea gradului de energie electrică produsă din surse regenerabile și, implicit contribuția la atingerea țintelor privind lupta împotriva schimbărilor climatice, prin minimizarea emisiilor specifice de CO2 echivalent agregate la nivel național.
* În egală măsură, instituțional, accentuați sistematic nevoia protecției surselor de apă. Puteți detalia?
Din punctul meu de vedere apa este o resursă esențială pe care nu o respectăm îndeajuns.
Suntem obișnuiți să ne fie la îndemână dar nu ne dăm seama că sursele de apă sunt limitate. Știm că pentru a avea acest confort există o companie de apă care lucrează 24 de ore din 24. Trebuie să gospodărim apa cu simț de răspundere. Fie că vorbim de apa potabilă, fie că vorbim de apa uzată. Conceptul celor trei ”R” – reducere, reutilizare, reciclare, trebuie implementat și în domeniul nostrum, al apei. Trebuie să ne îndreptăm atenția și totodată și eforturile pentru reducerea consumului, reutilizarea apei acolo unde este posibil, și apoi în reciclarea apelor uzate. Așadar, o bună gospodărire a apei e mai mult decât o necesitate, e o obligație a noastră, a tuturor.
* Președintele ARA, Ilie Vlaicu, insistă pe nevoia urgentă de specialiști în domeniu, altfel industria apei poate ajunge în real impas. Îl secondați, din poziția de vicepreședinte ARA. Împărtășiți ideea, urgența? Cum stau lucrurile la Arad din această persectivă?
Nevoia de specialiști este vitală în toate domeniile și mai cu seamă în sectorul apei. Avem nevoie de profesioniști ca de ”apă”. Noi toți trebuie să ținem pasul cu ultimele tehnologii și inovații și avem nevoie de oameni calificați în domeniu. Din păcate aceștia sunt tot mai puțini. Așa cum trebuie să protejăm resursele de apă, așa trebuie să avem o atenție deosebită și pentru resursa umană. Să motivăm tinerii să se îndrepte spre sectorul acesta, mai mult decât important. Un pas esențial în această direcție este cel făcut de colegii noștri din Timișoara, alături de care suntem parteneri într-un proiect pentru construirea unui campus dual unde tinerii vor fi pregatiti profesional, conform celor mai exigente cerinte de pe piata muncii.
* Este ARA în prezent o voce puternică a țării?
ARA este principalul organism profesionist din România care se ocupă de domeniul apei, misiunea principală fiind de a promova valorile si principiile dezvoltării durabile a sectorului apei. Reunește profesionistii din domeniul apei, experti în cercetare, practică, reglementare, consultanță si producție, importatori de echipamente și tehnologii dar si 47 de operatori ai serviciului de alimentare cu apă si de canalizare din România.
ARA trebuie să fie o voce puternică, pentru că industria apei este esențială pentru dezvoltarea actuală și viitoare a țării. Asociația este puntea de legătură între operatorii de apă și de canalizare și autorităţilor publice dar și un partener activ în relaţia cu organismele naţionale şi internaţionale relevante din domeniul apei.
* Aveți un „cod” personal al succesului? Cum s-ar defini el?
Vreau să cred că, în esență, cheia succesului constă în trei elemente: muncă, perseverență și deschiderea către tehnologie si inovație. Cred că doar așa putem să cimentăm baza pe care ne construim rezultatele.
Pentru mine, munca este coloana vertebrală a oricărui succes. Suntem hotărâți să depunem eforturile necesare pentru a ne atinge și pentru a ne depăși obiectivele, învățând și crescând în fiecare zi. Perseverența este rădăcina care ne ține fermi în fața provocărilor pentru a reuși să depășim obstacolele inerente oricărui drum. Progresul este esențial pentru a aduce valoare constantă comunității noastre. Suntem dedicați inovației și căutăm întotdeauna modalități de îmbunătățire și evoluție.
* Dac-ar trebui să adresați un mesaj puternic, cui l-ați transmite în primul rând și ce ar viza el?
Dacă ar trebui să adresez un mesaj puternic, în primul rând, mi-aș îndrepta cuvintele către toți cei care fac parte din familia noastră extinsă – angajați, clienți, parteneri și comunitatea în ansamblu. Acest mesaj ar viza unitatea și colaborarea noastră colectivă pentru a depăși provocările și a construi un viitor mai bun. În esență, ar fi un apel la implicare și colaborare, pentru ca, eforturile noastre comune să aducă schimbări pozitive în lumea din jurul nostru.
* Purtați două prenume puternice. Aveți credința că v-au…ajutat în viață?
Sunt două prenume, cunoscute ca fiind pur românești și cu vechime pe teritoriul țării noastre.
Ele sunt o oglindă a identității naționale și mă responsabilizează să păstrez autenticitatea, să respect și să urmez valorile care au modelat destinul acestei țări.
Pentru mine, cele două prenume sunt o conexiune emoțională și spirituală cu o istorie plină de sacrificii dar și de realizări. Ele îmi reamintesc responsabilitatea de a contribui la dezvoltarea orașului și a țării.
Mulțumesc frumos!
Interviu realizat de Crenguța Radosav, specialist Comunicare și Marketing Aquatim SA