“În ARA mă simt cel mai bine, motivul principal fiind cel al discuțiilor axate direct și fără menajamente pe problemele comune. Mi-aș dori o ARA tot mai puternică!“

A fost atras de zona construcțiilor dintotdeauna, poate și pentru că acest substantiv puternic poartă cu sine o metaforă extraordinară: a construi înseamnă invariabil a lăsa ceva în urma ta, vizibil și palpabil pentru realitatea în care-ți duci existența. Amprenta unui constructor este importantă, amprenta unui constructor rămâne în memorie și face istorie.

Diploma onorantă a Facultății de Construcții Timișoara a venit firesc în ecuația academică-profesională, iar parcursul ulterior a confirmat pasiunea/profesionalismul complexe: atestare evaluator tehnic CECCAR și ANEVAR, persoană agreată de MLPTL în domeniul SAQ, Sistemul de Asigurare a Calității și Certificarea Sistemelor de Calitate, auditor, expert în domeniul managementului calității, dirigenție de șantier pe majoritatea domeniilor, șef de proiect într-o instituție reper din Ardeal, cu realizări ce se cer obligatoriu punctate: finalizarea unei uzine de apă în Oradea, proiecte de alimentare cu apă și canalizare în peste 20 de localități, finalizarea stației de epurare din Oradea, amenajări locuințe, piețe, complexe sociale, educaționale.

Saltul profesional ulterior – inspector șef al Inspectoratului Județean în Construcții Bihor – a fost o închidere frumoasă a acestei “bucle” intense de implicare/dedicare/soluționare a celor mai grele probleme tehnice dintr-o comunitate. Decizia ISC ca sediul Inspectoratului Teritorial de Construcții Nord Vest să rămână la Oradea i se datorează exclusiv, o astfel de misiune se definește cert drept succes.

Conduce cu aceeași seriozitate Compania de Apă Oradea, “edifică” zilnic oameni, echipe, proiecte, viziuni, certitudini pentru o comunitate mare, frumoasă și importantă a României.

Bucuroasă să stăm de vorbă, stimate domnule director general Lucian Chindlea!

 

* Cine sau ce v-a ajutat cel mai mult în viață pentru a reuși? Cât a contat și contează atitudinea, mentalitatea, educația, valorile proprii pentru a te desăvârși profesional?

Dacă a reuși în viață înseamnă a ajunge la conducerea unor instituții, fie ele de control fie de execuție, pot spune că acest lucru se datorează în parte mentalității și educației primite, dar în cea mai mare parte se datorează atitudinii și profesionalismului.

* Cum se construiește un “pilon” de nezdruncinat, în orice domeniu? Cum l-ați zidit pe cel propriu?

 Pilon de nezdruncinat, cred că este mult spus.

Când vorbești de domeniul construcțiilor, într-adevar pilonul ar fi de nezdruncinat, dar când vorbești simbolic de piloni nu cred că sunt asa. În activitatea mea anterioară, factorii externi, îndeosebi factorul politic, și aici mă refer în special la administrațiile locale de comune, pot spune că au creat un curent nefavorabil efectuării controlului de prevenție, în ceea ce privește calitatea în construcții.

Fără să mă feresc pot susține, vorbind din experiențele proprii avute, că cea mai mare parte a deficiențelor se datorează administrațiilor publice locale, respectiv primari de comune implicați mai mult decât trebuie, atât în zona urbanismului și autorizațiilor de construire (relația primar-arhitect șef de comună – eliberare autorizație beneficiar/dezvoltator imobiliar – discreționar) cât și în domeniul edificării construcțiilor (relațiile dintre primarul de comună și constructor, prin diriginți de șantier slab pregătiți profesionali și părtinitori).

Legat de zidirea pilonului propriu în domeniul calității construcțiilor, m-am înconjurat de oameni foarte bine pregătiți profesional și împreună cu aceștia am încercat să inoculez în cea mai mare parte o stare de imparțialitate față de factorul extern, respectiv starea de respectare adliteram a standardelor și normativelor în vigoare, considerându-le pe acestea pilonul de nezdruncinat al calității construcțiilor.

Spuneam anterior, că în mare măsură am reușit, reușita totală ar fi fost în cazul în care statul roman și-ar fi dorit echipe foarte bine pregătite și plătite în acest domeniu. Să nu uităm, că nivelul de salarizare a unui inspector din cadrul inspectoratului era cam de 4 ori mai mic decat al unui inginer șef al celei mai mici firme de construcții.

Aș mai adăuga o situație întâlnită în ultimii ani, când în cadrul controlului calității în construcții au fost numiți atât angajați cât și inspectori șefi care nu au nicio legatură cu domeniul controlului, al construțiilor, aratând astfel că pretenția de calitate a scăzut enorm.

* Cât a contat vasta experiență din domeniul diplomei dumneavoastră în managementul companiei de apă al cărei lider sunteți?

Am terminat facultatea de contrucții, secția constructii hidrotehnice, după mine cea mai complexă si grea secție, începând activitatea la Institutul de proiectări județene, făcând proiectare chiar pentru Compania de apa la care astăzi, dețin funcția de director general.

Pot spune că știam sistemul de alimentare cu apă al municipiului, cu capacitățile proiectate la data respectivă. Singurele necunoscute erau preluările de UAT făcute de companie  în ultimii ani prin extinderea ariei de operare, exceptând zona Beiusului și Tinca, pentru care pe parcursul anilor de proiectare am fost de asemenea unul dintre proiectanți.

* Cum arată harta CAO? Ce proiecte mari gestionați, de ce proiecte mari sunteți mândru?

Mi-aș dori ca harta CAO să includă absolut toate localitățile județului Bihor și nu numai, gândindu-mă aici ca am putea vinde apă de o calitate mult mai bună chiar și vecinilor maghiari, și mă refer aici la o apă fără arsen.

Compania de Apa Oradea operează în prezent în Oradea si în alte 19 unități administrativ teritoriale din județul Bihor, asigurând serviciile de alimentare cu apă potabilă pentru cca 270 mii de locuitori  (cca 99% din populația rezidentă) și servicii de canalizare și epurare pentru cca 235 mii de locuitori ( cca 88% din populația rezidentă).

Asigurăm aceste servicii prin intermediul a 8 stații de captare-tratare-pompare apă potabilă cu o capacitate totală de 2.100 l/s, 155 de stații de repompare apă potabilă, peste 1500 km rețele de apă, 168 de stații de pompare apa uzată, 850 km rețele de canalizare menajera, 380 km rețele de canalizare pluvială și 7 stații de epurare cu o capacitate totală de 2.200 l/s.

În cei trei ani de mandat la Compania de Apa Oradea, am avut o preocupare continua prentru atragerea de fonduri europene, pentru a derula proiecte de anvergură care să îmbunătățească nivelul de trai la nivelul ariei noastre de operare.

Din Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă şi apă uzată din judeţul Bihor, în valoare de 220 milioane de euro, s-a contractat în prima etapă Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă şi apă uzată din judeţul Bihor, în perioada 2014 – 2020 – SZA ORADEA, în valoare de 49,9 milioane euro.

Cu finanțare prin PDD, avem în faza avansată  Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apa si apa uzata in județul Bihor, în valoare de 170 milioane euro, cu 13 UAT – uri beneficiare.

Proiectul minor se realizează prin intermediul unui număr de 12 contracte (4 de servicii si 8 de lucrări).  Noua dintre aceste contracte sunt semnate, fiind în prezent în derulare iar trei contracte sunt în re-licitare, cu depunerea ofertelor  la mijlocul lunii noiembrie.

Beneficiare ale investițiilor menționate sunt 10 UAT-uri din județul Bihor, indicatorii generali ai proiectului sunt:

  • 34 km rețea de distribuție (nouă și reabilitată)
  • 43 km rețea aducțiune nouă
  • 33 km rețea de canalizare nouă
  • 5 rezervoare de înmagazinare
  • 1 Stație de tratare apă
  • 3 Stații de clorinare
  • 7 Stații pompare apa potabila – extindere
  • 23 Stații de Pompare Apă Uzată

După implementarea programului peste 70 de mii de locuitori vor beneficia de rețele publice de alimentare cu apă îmbunătățite și  peste 3,5 mii de locuitori vor fi racordați la canalizare.

Pentru proiectul major, indicatorii fizici sunt:

  • 117 de km rețea de distribuție apă potabilă, din care 82 km rețea nouă
  • 47 km rețea de aducțiune nouă, din care 7 km rețea nouă
  • 13 rezervoare de înmagazinare noi, din care 7 rezervoare noi
  • 8 stații de clorare, din care 5 stații noi
  • 16 stații de pompare, din care 12 stații noi
  • 110 km de rețea de canalizare, din care 103 km rețea nouă
  • 1 stație nouă de epurare ape uzate
  • 31 de stații noi de pompare ape uzate

Pentru acest proiect indicatorii de rezultat preconizați sunt:

  • 84 de mii de locuitori care vor beneficia de o mai bună alimentare cu apă
  • 10,5 mii LE, populație suplimentară care va beneficia de o mai bună tratare a apelor uzate

Tot în această perioadă am reușit să atragem fonduri prin proiectul Digitalizarea activității  SC Compania de Apa Oradea SA prin modernizarea sistemului de monitorizare a consumului de apa în valoare de 2 milioane euro, proiect finalizat cu succes în 2023.

Au fost achiziționate si montate un număr de 10.700 contoare de branșament si 34 contoare sectoriale, o platforma software de colectare, integrare si management al datelor, capabila să gestioneze datele colectate de la un număr de  65.000 de contoare.

Un alt proiect de interes în această perioadă a fost Surse fotovoltaice destinate consumului propriu de energie la nivelul infrastructurii de apă şi apă uzată Oradea, în valoare  de 3,7 milioane euro, proiect finalizat cu succes în 2023.

În urma implementării proiectului s-au obținut 3,5 kWp de energie din surse regenerabile la stația de epurare Oradea și la cele 5 uzine de apă din municipiu.

Tot în perioada mandatului meu s-a contractat și finalizat ultimul contract de lucrări, fazat din POS și finanțat prin POIM 2014-2020-Extinderea si reabilitarea reţelelor de alimentare cu apă şi canalizare menajeră in zona de SE a municipiului Oradea,  contract în valoare de 6 milioane de euro.

În paralel cu aceste programe, Compania de apă Oradea a derulat și derulează în continuare investiții importante din alte fonduri – surse proprii, IID, buget local.

În cei trei ani de mandat aceste investiții au însumat peste 25 milioane euro.

* Fondurile europene sunt piatra de încercare a oricărei companii de apă și canalizare (și nu numai). Cum a trecut CAO peste testul… nervilor, al birocrației arhicunoscute, al stresului incontestabil? Cât de importantă a fost și este echipa, după ce criterii o alegeți și o veți alege întotdeauna?

Din păcate, în ultima perioada care a precedat mandatul meu, CAO nu a fost supusă testului nervilor, din cauză că nu a accesat fonduri europene. Acesta a fost și unul din motivele venirii mele în companie.

Aș menționa ca fiind de importanță majoră încercarea, pe care am facut-o și cred eu că am și reușit parțial, de a schimba mentalitatea oamenilor din companie prin aducerea unei echipe de conducere cu o altă viziune.

* În lumea Oamenilor Apei, criza acută de specialiști este frecvent punctată. O resimțiți și la Oradea?

Da, într-o foarte mare măsură.

Cu o mare parere de rău, pot sa spun că atâta vreme cât noi, companiile din domeniu, nu reușim să-i plătim, mai precis, nu suntem lăsați de către factorii centrali (prin legislația care limitează fondul de salarii) să-i plătim, nu vom avea specialiști dispuși să lucreze în domeniu.

* Ce-ar trebui să dea și nu dă mediul universitar, sau nu doar aici este sincopa?

Problema vine indirect. Un potențial student sau absolvent de facultate de instalații și/sau hidrotehnică nu va dori să urmeze o universitate de profil atât timp cât e în cunoștință de cauză referitor la salariile din sistem.

Cred că sincopa sau mai precis neajunsul pornește de la bani și nu cred în sincopa din mediul universitar.

Partea cea mai rea este că odată cu pierderea studenților pentru aceste domenii, dascălii care încă astăzi există în mediul universitar vor dispărea și ei, iar la momentul respectiv situatia va deveni critică.

* Cum statuați teoretica armonie cu clienții companiei de apă pe care o manageriați? Cine, cât cedează pentru ca balanța să rămână în echilibru?

Cu pași mărunți am încercat apropierea față de client, și aici aș vrea să punctez mai multe obiective pe care le-am atins:

  • Prin digitalizarea companiei și eliminarea contoarelor mecanice am eliminat în mare parte estimarile de consum și implicit nemulțumirile consumatorilor legate de acest subiect și am reușit ca în luna urmatoare consumului, acesta sa fie facturat
  • Înființarea unui Call center profesionist, implementat de o firma de profil care sa fie un intermediar între specialiștii uneori plictisiți ai companiei de apă și clienții nemulțumiți, a redus numărul reclamațiilor cu un procent surprinzator de mare, respectiv 30%. Clientul primește acum prin intermediul personalului Call center într-un mod profesionist informații corecte cu privire la problemele ridicate.
  • și nu în ultimul rând menținerea unui preț accesibil tuturor, cât mai redus, și asigurarea continua a furnizării serviciilor.

* Dar armonizarea cu autoritatea? Fie ea locală, regională, națională?

Aici CAO are un avantaj, capitalul majoritar fiind al municipiului Oradea. Relația dintre conducerea municipiului Oradea și CAO se plasează într-o zonă de normalitate, o zonă în favoarea cetățeanului.

Așa cum se cunoaște și la nivel central, autoritățile locale în zonă noastră au dat în ultimii ani un exemplu de urmat. Pot spune că am avut întotdeauna sprijinul autorităților locale pentru că orice realizare are nevoie de parteneri care să privească în aceiași direcție, să conlucreze și să se susțină reciproc pentru realizarea obiectivelor.

Aceeași susținere am regăsit-o și la nivel central, unde sprijinul primit ne-a oferit posibilitatea de a ajunge unde suntem azi.

* Are ARA un merit major în noua configurație a importanței naționale pe care o deține APA, ca industrie?

Din păcate, amprenta ARA reușeste să fie prezentă doar la operatorii licențiați și din punctul meu de vedere, ARA reușește cu acești operatori să imprime proceduri și exemple de bune practici.

Întâlnirile noastre, atât la nivel de directori generali cât și la nivelul comisiilor de specialitate, publicațiile ARA și demersurile făcute de conducerea ARA la nivel de ministere, ne pun într-o zonă de confort, respectiv o zonă cu condiții demne de urmat.

* Pe o scară de la 1 la 10, cât a avansat ARA, prin amplitudine organizațională, în ultimii ani? La ce nu trebuie să renunțe vreodată Oamenii Apei în negocierile cu “exteriorul”?

Sunt rezervat la acest răspuns având în vedere faptul că fac parte din ARA doar de trei ani, dar ținând cont de experința acumulată în cadrul altor organizatii profesionale, pot spune că în ARA mă simt cel mai bine, motivul principal fiind cel al discuțiilor axate direct și fără menajamente pe problemele comune.

Mi-aș dori o ARA tot mai puternică.

* Apa se termină, de acord? Câți au înțeles acest lucru? Cum îi conștientizează CAO pe cei care cred că este o glumă?

Aș vrea să cred că apa nu se va termina niciodată. Nu foarte mulți oameni înțeleg acest lucru și aici mă refer la consumatori.

Cel mai bine conștientizează acest lucru acele grupuri/grupări care vor să câștige și să conducă lumea prin intermediul apei.

Mi-aș dori ca toți consumatorii să vadă în aceste grupuri, realul pericol, și să acționeze în consecință.

* Ce gust are apa de la robinet, în Oradea? O beți?

Până nu am venit la companie aveam reale rețineri.

Din mai multe motive, specifice Oradiei și companiei, și cunoscând și identificând problemele companiei pot spune, cu toată sinceritatea, că beau apă de la robinet.

Nu suntem perfecți și avem momente în care se inversează sensurile pe conducte ca urmare a unor avarii crescând turbiditatea și afectând culoarea apei, moment în care nu recomand utilizarea apei de la robinet pentru băut.

* Vă regăsiți pe deplin în postura de “protector” al resursei vitale?

Cred că e mult spus protector de resursă vitală.

Singur, respectiv cu CAO împreună nu putem asigura pe termen lung statutul de protector al resursei vitale. Avem nevoie de bunacredință a primarilor din UAT-urile aflate în aria de operare și aici mă refer la lucrări de cea mai bună calitate cu materiale si utilaje fiabile făcute de administrație și cu finanțări accesate, fie de operator, fie de autorități, pentru menținerea și îmbunătățirea sistemului.

* Ce anume definește misiunea/ meseria aceasta drept extraordinară?

Din nefericirea timpurilor prezente, apa constituie ultima resursă care sper să rămână strict a oamenilor, a românilor.

Îmbunătățirea sistemului de distribuție, aducțiune și producere de apă  potabilă mă definește și mă motivează în permanență, încercând și realizând în mică măsură ceea ce ar trebui să existe la nivelul județului Bihor și al țării.

Nu suntem perfecți dar încercăm să fim mai buni în fiecare zi.

 

Mulțumesc frumos!

Crenguța Radosav, specialist Comunicare Aquatim SA