“Asociația Română a Apei reprezintă la această oră o forță care se face din ce în ce mai bine auzită  în zona instituțiilor, a  autorităților, a mediului universitar!”

De 33 de ani, îmblânzește Apa, în Casa ei din Galați, e un veritabil trăitor PE, ALĂTURI și CU binecuvântarea acesteia în fascinantul Ținut dintre Ape (ce frumos sună), aflat la confluența Dunării, Prutului și Siretului, un fidel asumat al vorbei promise/ faptei demonstrate.

De altfel, se știe că foarte mulți dintre cei care cresc în preajma apelor mari devin oameni mari. Este și cazul domniei sale, deși, în modestia ce-l guvernează, n-ar recunoaște-o vreodată. O certifică însă reprezentanții domeniului greu în care desfășoară initiațive mari/ în care se desfășoară exemplar, pe care îl stăpânește profesional, în care se regăsește total.

N-a dat Galațiul vreodată pe o altă geografie, astfel că s-a “împământenit” și educațional aici: Universitatea Dunărea de Jos, Facultatea de Mecanică, Specializare Utilaje și Tehnologii de sudare, Master în Managementul Întreprinderilor Mici și Mjlocii (Facultatea de Științe Economice și Administrative), studii doctorale în domeniul ingineriei industriale. În paralel, a absolvit cursuri prestigioase pe zona vastă a alimentărilor cu apă și canal, naționale și internaționale – Munchen/ Ministerul Infrastructurii, Transportului și Tehnologiei din Bavaria.

Deținător al unei gândiri analitice confirmate, bun comunicator, strateg și lider certificat de piață, directorul general al SC. Apă Canal SA Galați, Aurel Condurache, punctează, în acest interviu, starea de fapt prezentă a companiei pe care o manageriază, provocările majore din industria apei și perspectivele realiste pe care un corp profesionist de specialiști, precum cel al Asociației Române a Apei, le deține în acest moment, în angrenajul general intern/ extern.

Onorată!

 

* Stimate domnule director general, cum e să intri, direct de pe băncile facultății, într-o companie atât de complexă precum este Apă Canal Galați? Care este amintirea cheie din acea perioadă?

Trecerea a fost o imensă provoare pentru mine, deoarece am simțit din plin diferența dintre teorie și practică; erau foarte multe lucruri noi care trebuiau însușite și asumate din mers. Dacă vorbim și despre faptul că este un serviciu public, atunci, pentru un proaspăt absolvent necunoscutele dădeau o greutate suplimentară lucrurilor.

Dorința de a le duce la bun sfârșit, satisfacția realizării obiectivelor și rezultatele văzute prin ochii clienților au fost pentru mine ca un motor, un fundament pentru elanul consistent care, mărturisesc, a fost o constantă în toată evoluția mea profesională.

* Ați parcurs absolut toți pașii firești ai unei ascensiuni profesionale serioase, de la Șef Sector Canalizare, Director Tehnic Producție, Administrator Executiv, Director General. V-ați grăbit încet, v-ați dorit succesul, l-ați programat/ țintit sau a venit drept premiu muncit greu și continuu?

Nu pot spune că nu mi-am dorit succesul, dar nu a fost un scop în sine. Cred că de fiecare dată, la început au fost efortul, responsabilitatea, seriozitatea, după care, pas cu pas, au urmat și celelalte aspecte legate de ascensiunea/promovarea mea în ierarhia profesională în cadrul companiei. Nu a fost nicidecum o planificare sau o calculare a intervalelor de timp cât ocupam anumite poziții, așa a fost să fie, iar promovările au venit de la sine. Dar, într-adevăr pot spune că am rămas în toate acele funcții atât cât mi-a fost necesar să mă perfecționez, să am expertiza necesară și să am eu convingerea că ceea ce fac e bine făcut.

Nu am avut emoții și teamă la fiecare promovare; am fost întotdeauna mânat de dorința de a aduce plusvaloare, iar atunci când priveam în urmă eram mulțumit de cele realizate. Dar să nu exagerez, întotdeauna era loc și de mai bine și realizam  acest lucru, aspect care-mi crea o și mai mare determinare.

* Cum se prezintă “lumii” Apă Canal Galați, ce proiecte aveți, care dintre acestea vă bucură, cu care dintre acestea vă mândriți, în ce zonă (tehnică, economică) e mai simplu, în care dintre ele e mai complicat? Ne puteți face o radiografie la zi?

APA CANAL SA Galați este un operator regional care s-a dezvoltat destul de  bine în ultimii ani și, odată cu el, calitatea serviciului și siguranța acestuia. Dezvoltarea la care fac referire s-a manifestat sub toate aspectele și observ acest lucru la toți operatorii regionali, lucru de apreciat și care mă bucură foarte mult. Totuși, de departe, se poate observa influența extraordinară a implementării cu succes a proiectelor cu finanțare externă, fără de care nu știu ce ar mai fi însemnat alimentarea cu apă. Pentru municipiul Galați și județul Galați valoarea însumată a proiectelor cu finanțare nerambursabilă (ISPA, POS MEDIU, POIM, PDD) depășește suma de 520 milioane de euro, iar sistemele din aria de operare încă mai au nevoie de finanțare în acest moment, conform master planului.

Județul Galați se află într-un clasament al conectării, pe locul 5 la serviciile de apă și pe locul 6 la cele de canalizare, reușind astfel să iasă de sub incidența penalităților legate de infrigement pentru localități/aglomerări cu populație mai mare de 10.000 locuitori echivalenți.

Mai mult, pot spune cu certitudine că implementarea proiectelor europene până la acest moment a însemnat și o profesionalizare considerabilă a noastră în exercitarea serviciului public, iar calitatea acestuia, nu o spun eu, o spun rezultatele, este net superioară. Nu putem vorbi despre dezvoltare și calitate pentru acest serviciu dacă nu ai o infrastructura pe măsură.

Se poate ușor observa că operatorii de apă își desfășoară activitățile în sfera a trei mari piloni: sănătatea publică, protejarea mediului, dezvoltarea economică, fapt care impune ca vizibilitatea noastră, aprecierea și menținerea statutului de operatori de serviciu esențial și de siguranță să fie mai mult decât necesară.

Dacă ne întoarcem la compania de apă din Galați, da, putem aprecia că am implementat cu succes toate proiectele, iar cel din urmă, care a fost fazat pe PDD, are un stadiu fizic de execuție de peste 94%.

Suntem un operator mare, cu peste 1050 salariați, cu o cifră de afaceri de peste 250 milioane lei, operator care furnizează apă potabilă pentru o populație din județul Galați de peste 380.000 locuitori, iar pentru canalizare peste 290.000 locuitori.

Prelevăm și tratăm apă brută de suprafață și profunzime pentru potabilizare la un volum de peste 31 milioane mc anual, iar consumul anual de energie electrică se ridică la 35.000 MWH.

Operatorul implementează totodată și proiecte de investiții din surse proprii, cu preponderentță reabilitări de conducte, dar și extinderi, acolo unde situația o impune, într-o medie de 15 milioane lei/an.

Pe de altă parte, în atenția noastră, sub aspect investițional, rămân acțiuni care vin să răspundă solicitărilor sau, mai bine zis, obligațiilor din directivele europene și, nu în ultimul rând, ținta asumată prin planul de afaceri înaintat autorității de reglementare ANRSC privind reducerea apei care nu aduce venituri.

Proiecte care vizează aspecte ce țin de energie verde, eficientizare energetică, digitalizare, atenuare impact la schimbări climatice, s-au regăsit și sunt din ce în ce mai prezente în programele noastre anuale de investiții. De menționat aici ar fi parcul fotovoltaic realizat și pus în funcție acum doi ani, care este cel mai mare parc fotovoltaic din regiunea noastră, de aproximativ 3MW și care produce energie electrică pentru consum intern, la o mare parte din obiective, bineînțeles acolo unde există teren disponibil.

Nu pot spune că mă mândresc cu un proiect anume, mă mândresc cu toate și mă mândresc cu orice acțiune/activitate care aduce plusvaloare operatorului, pentru că este nevoie ,,ca de apă” de aceste proiecte.

* Care este provocarea principală a companiei?

Sunt foarte multe provocări pentru companie, cel puțin în această perioadă extraordinar de încărcată și dificilă. Este foarte greu să identifici care este principală. Totuși, la o analiza mai aprofundată aș spune că, dintre toate, finalizarea în perioada următoare, vreau să cred că până la jumătatea anului, a lucrărilor din cadrul proiectului regional fazat.

În rest, avem destule provocări care ne tot pun la încercare și care sunt comune multor operatori, cum ar fi cele legate de lipsa acută de forță de muncă calificată, anumite condiții obligatorii impuse de cadrul legislativ actual, acțiuni urgente care să elimine sau să atenueze efectele schimbărilor climatice, etc.

* Ce loc ocupă schimbările climatice în strategia dumneavoastră de dezvoltare? Dar Inteligența Artificială?

Așa cum am precizat, schimbările climatice reprezintă o mare problemă cu care ne-am confruntat în ultima perioadă, motiv pentru care anumite acțiuni care se impun le regăsim constant în programele noastre de investiții

În zona noastră schimbările climatice se manifestă destul de des, destul de intens, pot afecta infrastructura și viața cetățenilor și le regăsim în toate perioadele anului sub toate formele: inundații, viscol, secetă pedologică, temperaturi extreme, creșteri foarte mari și necontrolate de debite pe râuri și fluviu; toate presupun adoptarea de măsuri planificate sau de moment.

Aceste măsuri trebuie obligatoriu să le regăsim atât în investițiile propuse, cât și în activitatea curentă a operatorului, ca mijloc de prevenire a crizelor, atenuării impactului, asigurarii continuității serviciului operațional, securizării infrastructurii etc. Toate  reprezintă cheltuieli consistente pentru operator.

O acțiune proactivă din partea noastră inclusiv în această privință considerăm că ar fi mai mult decât necesară.

În aceeași ordine de idei, digitalizarea ar oferi un plus de garanție pentru creșterea rezilienței și a sustenabilității.

Programul SCADA regional implementat în cadrul proiectului, pe lângă multitudinea de beneficii aduse operatorului, poate să confere valente suplimentare sistemelor de apă și de canalizare. Ne propunem pentru perioada imediat următoare să implementăm SCADA nu numai în zona proiectului ci în toată aria de operare.

* Cum se ține o echipă unită, care este rețeta dumneavoastră? Cât contează oamenii care trag împreună, cum se învață asta?

Nu avem o rețetă standard, dar un management participativ consider că leagă mult echipa. Știm foarte bine ce e de făcut, suntem asumați, știm ce competențe și responsabilități avem fiecare, monitorizăm, analizăm rezultatele și luăm deciziile.

* Există o piață veritabilă a specialiștilor în apă-canal la Galați?

Resursa umană devine o provocare proeminentă pe zi ce trece. Numărul de specialiști din cadrul companiei scade, din păcate, în primul rând din cauza faptului că piața forței de muncă calificate este în declin. Cu alte cuvinte este foarte dificil să menții forța de muncă, specialiștii în cadrul companiei.

Facem tot ce ne stă în putință să contracarăm acest fenomen, prin tot felul de acțiuni, inclusiv cu facilități privind vizite la obiective, concursuri etc. Ținem legătura și avem parteneriate cu consultanți de formare profesională, inclusiv cu Universitatea Dunărea de Jos din Galați.

Trebuie în același timp reconsiderată oferta structurilor cu competențe de formare profesională și spre zona noastră. Nevoia a devenit acută și se manifestă atât la nivelul operatorului cât și la absolut toți partenerii noștri, semn ca situația este destul de dificilă.

* Dețineți parteneriate cu mediul universitar? Sunt utile, productive?

Da, avem parteneriate cu Universitatea Dunărea de Jos din Galați, în special cu Facultatea de Chimie Alimentară. Aceste parteneriate s-au dovedit a fi de bun augur atât pentru noi, ca și companie, pentru universitate, dar cel mai important pentru specialiștii noștri, pentru cadrele didactice și pentru studenți.

Sunt proiecte de cercetare cu diverse finanțări care vizează aspecte ce țin de calitatea apei brute de Dunăre, vizează nămolul de la epurare și combustia acestuia, calitatea namolului și încadrarea acestuia conform cerințelor unor studii pedologice, biogazul cu metanul aferent generat de la stația de depozitare gunoi menajer (dorim ca printr-un proiect comun cu municipalitatea să poată fi transportat către zona digestoarelor anaerobe ale stației noastre de epurare).

Consider că aceste acțiuni sunt extrem de benefice în condițiile în care trebuie, mai mult ca oricând, să ne focusăm atenția pe aspecte ce țin de dezvoltare durabilă, sustenabilitate și economie circulară.

* Ce a generat, în opinia dumneavoastră, aducerea în prim-plan a industriei apei? Trăim un prezent în care, în sfârșit, i s-a dat Cezarului ceea ce este al Cezarului. Sunteți de acord?

Consider că Industria apei a reprezintat pentru noi și nu numai un deziderat suprem. A fost și rămâne o condiție de bază pentru furnizarea unui serviciu esențial, să putem arăta instituțiilor și autorităților cine suntem, să ne facem cât mai vizibili, și numai așa să putem avea și noi loc la masa discuțiilor.

A fost proiectul Asociației Române a Apei, un proiect de succes; s-au făcut și se fac eforturi pentru susținerea lui, consider că noi toți avem datoria să luptăm pentru  acest lucru.

* Cum simțiți, concret, forța Asociației Române a Apei? Cum ați defini prezența acestui for oficial de experți în apă și canalizare pe agenda priorităților guvernamentale?

Asociația Română a Apei reprezintă într-adevăr la această oră o forță care se face din ce în ce mai bine auzită  în zona instituțiilor, a  autorităților, în mediul universitar etc.

Prin intermediul comisiilor  de specialitate înființate se creează deschideri noi, dezbateri și analize care mențin indiscutabil un nivel de profesionalism ridicat și  care nu se poate să nu producă un real interes, chiar și un zona guvernamentală.

* Cum vedeți viitorul companiilor de apă? Dar al ARA?

Dacă privim retrospectiv, cred că suntem multumiți cu toții când vedem ce s-a întamplat și cum s-a dezvoltat  acest sistem în ultimii ani.

Dacă analizăm ultimii 5 ani, reprezentativi zic eu, deja putem trage o concluzie. Problemele grave cu care s-au confruntat toți operatorii, ce păreau la prima vedere insurmontabile, au fost depășite grație efortului depus de fiecare, a capacității operaționale și investitionale a fiecăruia etc. Să nu uităm așadar că în această perioadă operatorii au trecut de perioadă marcată de pandemia COVID, conflictul la graniță cu implicațiile lui, liberalizare preturi la energie și materiale, actualizări de contracte, schimbări climatice, cadru legislativ complicat și, de ce nu, 2024-an plin electoral. Asta spune totul despre noi, despre pașii făcuți, despre direcția de parcurs, atunci când reziliența noastră a fost pusă bine la încercare.

* Ce vă place cel mai mult în meseria de Om al Apei?

Mi-a plăcut întotdeauna să duc lucrurile la bun sfârșit, cu atât mai mult cu cât vorbim despre un serviciu public, și o fac cu plăcere și responsabilitate.

Orice Om al Apei, fiind din sistem, știe foarte bine că în spatele unui robinet prin care curge apa potabilă stau oameni, tehnologii, echipamente, proiecte, resurse care definesc într-adevăr Industria Apei. Nu poate să nu-ți placă!

 

Multumesc frumos!

Crenguța Radosav, specialist Comunicare și Marketing Aquatim SA