Printre investițiile de modernizare a infrastructurii de canalizare din anul 2017, implementate de Aquatim se numără și soluțiile locale de gestionarea debitelor mari de apă de ploaie în punctele „vulnerabile” ale orașului.
Modernizarea rețelei de canalizare în zona pasajului Jiul a fost executată în paralel cu lucrările Primăriei Timișoara, de lărgire a pasajului și reabilitare a utilităților de apă și canalizare de pe strada Jiul. Soluția de gestionare a apelor pluviale, propusă de Aquatim, va rezolva preluarea unor debite mari într-un timp scurt, evitând acumularea lor în zona pasajului. Apele pluviale scurse de pe carosabil vor fi preluate de stația de pompare, realizată de Primăria Timișoara, și transportate prin colectorul nou de pe strada Jiul, executat în 2016 de Aquatim, la o instalație de separare a hidrocarburilor și suspensiilor. După separare, apa pluvială va fi deversată în Bega.
Anul trecut, Aquatim a finalizat execuția stației de separare subterană, de pe Splaiul Nicolae Titulescu. Investiția, susținută de operatorul de apă și canalizare, din fonduri proprii, a costat circa 420 de mii de lei.
Pasajul CFR din zona străzii Popa Șapcă a fost un alt punct de pe agenda investițiilor Aquatim, prin care a fost propusă o soluție nouă de management al apelor pluviale, compusă dintr-un bazin tampon de retenție, o stație de pompare și vane acționate electric (cu sistem de automatizare SCADA), pentru deversarea controlată în canalizare.
Bazinul de colectare a apelor pluviale din zona denivelată a pasajului CFR constă în doua tuburi gigant, montate în paralel, având fiecare un diametru de 2 metri și lungime de 48 de metri. Acestea vor putea prelua până la 300 mc de apă, la intensități de ploaie peste limitele normale și sunt amplasate pe strada Aristide Demetriade. Bazinul de retenție va putea fi golit controlat în colectorul de canalizare existent printr-o stație de pompare, amplasată în imediata apropiere, tot o construcție îngropata, din poliester armat cu fibră de sticlă.
Inundarea pasajelor la averse deosebit de puternice, prin refularea canalizării, se produce la depășirea capacității conductelor. Ca orice sistem de canalizare, nici cel din Timișoara nu poate face față unor debite excepționale, peste capacitatea sa proiectată. Canalizarea Timișoarei, în lungime de peste 560 km, este unitară, adică preia laolaltă apa provenită din precipitații și cea uzată, provenită din gospodării sau procese industriale.
Schimbările climatice au impus noi reguli de execuție pentru sistemele de canalizare, și anume separarea apei de ploaie de apa uzată menajeră. Realizarea integrală a unui sistem nou de canalizare într-un oraș de mărimea Timișoarei nu se pune în discuție, dar investițiile societății Aquatim, corelate cu cele ale municipalității vor avea în vedere adaptarea la noile cerințe, prin realizarea unor soluții de gestionare a debitelor mari de apă de ploaie vehiculate prin canalizare.