Nava Școală Mircea sau Bricul Mircea, pe care toți marinarii militari ai României și-au făcut ucenicia, împlinește anul acesta 80 de ani de când a fost lansată la apă. Fascinația pe care o împrăștie nava, dar și subiectul cu miros puternic de romantism, merită transmise mai departe, pentru că vorbim despre un proiect ambițios, pus în scenă – mă rog, apă! – în vremuri care atrag priviri și admirație majoră.

Să-nceapă povestea!

La data de 17 mai 1939, a sosit în România și a intrat în serviciul Marinei Militare nava-școală „Mircea”, velier de tip barc triarborat (cu trei catarge), având o înălțime de 44 de metri, cu 23 de vele ce însumează o suprafaţă totală de 1.750 metri pătraţi. Construcția lui s-a derulat între anii 1938-1939, la Șantierul Naval Blohm und Voss din Hamburg, Germania. Nava a fost botezată „Mircea”, ca și înaintașul său, „Bricul Mircea” (1882-1944), purtând numele domnitorului Mircea cel Bătrân, întregitorul Tării Românești până la „Marea cea mare”. Figura lui Mircea formează galionul navei.

Numele navei provine de la voievodul Mircea cel Bătrân, cel ce a cârmuit Țara Românească, între anii 1386 și 1418, și sub a cărui domnie navigația autohtonă respectiv comerțul efectuat pe mare au cunoscut o mare dezvoltare, vasele românești navigând, încă de pe atunci, nu numai în Marea Neagră, ci și în Marea Egee și Marea Mediterană.

La 27 aprilie 1939, a avut loc ceremonia ridicării pavilionului național (în portul Hamburg), iar pe data de 1 mai 1939, Mircea, o navă cu caracteristici superioare, ce asigura condiții de navigație și viață la bord mult îmbunătățite, a intrat în serviciul Marinei Militare. Mircea a intrat în portul Constanța pe data de 17 mai 1939, fiind salutat de oficialități, de tinerii elevi ai Școlii Navale, de navele aflate în port, între care și vechiul bric adus de la Galați pentru a preda ștafeta pregătirii marinărești noii nave.

La 3 iulie 1939, Mircea a plecat în primul său marș de instrucție în Marea Mediterană unde a făcut escale în porturile Palermo, Toulon, Palma, Gibraltar, Alger și Alexandria.

Mândria flotei românești are, în prezent, o misiune ambițioasă, dar și sentimentală, pentru că a pornit deja în refacerea primului său voiaj.

Anul acesta, pe 5 mai, bricul a plecat, din portul Constanța, în marșul de instrucție anual de trei luni și va ajunge și în portul Hamburg din Germania, unde a fost lansată la apă.

Următorul mare proiect al Navei Școală Mircea este înconjurul lumii

Când a ridicat ancora, Mircea avea la bord echipajul navei – 179 de membri, dintre care 57 de studenți de anul II ai Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”, 32 de elevi din anul I de la Școala Militară de Maiștri Militari a Forțelor Navale „Amiral Ion Murgescu”, dar și 14 cadeți străini de la academiile navale din Albania, Bulgaria, China, Franța, Polonia, Portugalia, Turcia și Ucraina.

Momentul a fost unul, evident, emoționant, fidel filmelor de gen: viitorii marinari și-au luat rămas bun de la părinți, rude, iubiți și iubite pe dană, apoi au urcat la bordul lui Mircea, unde au fost felicitați și salutați fiecare în parte de către contraamiralul de flotilă, Mihai Panait, locțiitor al Șefului Statului Major al Forțelor Navale Române. Multe lacrimi și sentimente grele, dar și mândria vizibilă a tinerilor marinari de-a relua o călătorie de vis!

Mircea al nostru va traversa Marea Neagră, Marea Marmara, Marea Egee, Marea Mediterană, Oceanul Atlantic și Marea Nordului, cu escale în porturile Siracusa (Italia), Barcelona (Spania), Almeria (Spania), Cadiz (Spania), Brest (Franța), Rouen (Franța), Haga (Olanda), Hamburg (Germania), Southampton (Marea Britanie), Lisabona (Portugalia), Valleta (Malta) și Istanbul (Turcia).

În portul Almera, nava a stat în 25 și 26 mai, iar la 25 iunie 2019 velierul ancorează în Hamburg. Două zile mai târziu, ambasadorul României la Berlin, Emil Hurezeanu, a deschis festivitățile oficiale de pe nava românească. Cinci zile a stat aceasta în portul german, fiind deschis vizitelor publicului.

În comunicatul oficial al Ambasadei din luna mai s-a specificat faptul că nava de formare „Mircea” este singura navă soră a „Gorch Fock”, care nu a fost construită pentru flota germană. „Peste 70 de generații de ofițeri din mai multe țări din întreagă lume s-au antrenat la bordul navei școlare de navigație „Mircea”, de-a lungul timpului. Între martie 2021 și ianuarie 2022, velierul din România va face un tur al lumii”.

Conducerea Forțelor Navale lansează, așadar, proiectul unui marș al navei în jurul Pământului, în perioada martie 2021 – ianuarie 2022, cu escale în porturi de pe toate continentele, pentru a prezenta întregului mapamond spiritul, talentul, ambiția și valorile românești. Pentru acest eveniment extraordinar, comanda Forțelor Navale Române a lansat deja o colectă publică pentru ca misiunea să poată fi susținută financiar.

Vom urmări subiectul și vă vom ține la curent. Merită, bricul Mircea e o bijuterie istorică și culturală!