Jurnalistul climatic, David Wallace-Wells, anticipa în cartea sa, „Pământul Nelocuibil”, starea de fapt prezentă, după o serie de studii, interviuri și demonstrații privitoare la efectele devastatoare ale neimplicării omenirii în salvarea planetei. Planetă care, de-acum cât se poate de real și dramatic, se află în pericol de moarte.

Recentul summit de la Glasgow, unde s-au reunit lideri mondiali și delegați din 200 de țări, a repus pe tapet un pericol iminent: dacă nu se intervine rapid, șase orașe se vor scufunda înainte de 2030! Amsterdam, Basra, Veneția, New Orleans, Ho Și Min, Kolkata sunt, așadar, pe muchia prăpastiei, cu evidențe palpabile… sau scufundabile de autodistrugere.

Efectele schimbărilor climatice se resimt în toate zonele de coastă ale lumii, acolo unde orașele încep să fie scufundate de nivelul în creștere al mării, iar, pe măsură ce ghețarii continuă să se topească din cauza încălzirii globale, cantitatea de apă din râuri, mări și oceane devine tot mai mare, într-un ritm alarmant.

Ong-ul internațional Climate Central a creat o hartă pentru a evalua ce părți ale Pământului vor fi sub apă înainte de 2030 din cauza creșterii nivelului mării. Harta a fost creată prin folosirea informațiilor din raportul „Cod roșu pentru umanitate”, pe care grupul interguvernamental de experți al ONU însărcinat cu evaluarea riscurilor asupra încălzirii globale (IPCC) l-a publicat în luna august a acestui an.

De aici, a rezultat lista neagră a celor șase orașe ale lumii care se află în pericol să fie acoperite de apă parțial sau integral, în mai puțin de un deceniu.

Amsterdam – Olanda

Din păcate, el se încadrează în regiunea cunoscută sub numele de „Țările de Jos”, și se află în pericol de a fi inundat, la fel ca alte orașe din Olanda, precum Rotterdam și Haga. Chiar dacă autoritățile olandeze au încercat să combată sistematic fenomenul de intensificare a nivelului mării, apărându-se cu succes împotriva  inundațiilor, se pare că Amsterdam este vizat direct de o scufundare cel puțin parțială până în 2030.

Basra – Irak

Considerat principalul oraș-port din Irak, Basra se învecinează cu mlaștini adânci, deci cu un pericol similar.

New Orleans – SUA

Orașul are deja un faimos sistem de diguri pentru a-l proteja de inundații, însă, în 2005, uraganul Katrina a reușit să-l penetreze. New Orleans este cunoscut pentru trecutul său legat de apă, pericolul venind tot dinspre mlaștini.

Veneția – Italia

Orașul se scufundă cu doi milimetri în fiecare an și se confruntă cu efectele directe ale creșterii nivelului apei. Chiar dacă Veneția are și măsuri de protecție, ar putea fi necesari pași mai radicali pentru a preveni scufundarea acesteia.

Ho Și Minh – Vietnam

Este cel mai mare oraș din Vietnam și este așezat în apropierea Deltei Mekongului. Din cauza nivelului crescut al mării, cel puțin majoritatea zonelor de est ale orașului, care sunt situate în apropierea râului Mekong, de-a lungul zonelor mlăștinoase, ar putea fi sub apă înainte de 2030.

Kolkata – India

Înainte de 2030, o mare parte din Kolkata s-ar putea confrunta cu inundații imense, care ar putea provoca scufundarea orașului.

Planeta s-a încălzit deja cu 1,2 grade Celsius. La 2,7 grade Celsius vom experimenta fenomene meteo extreme, ne avertizează specialiștii.

Raportul pe 2021 privind schimbările climatice, realizat de Programul ONU pentru Mediu (UNEP), indică faptul că planeta s-a încălzit deja cu 1,2 grade Celsius. UNEP a calculat diferența dintre emisiile care urmează să fie eliberate de țări și nivelul necesar pentru limitarea creșterii temperaturii la 1,5 grade Celsius și nu are o concluzie optimistă: chiar și în condițiile celor mai ambițioase planuri climatice la care s-au angajat aproximativ 120 de țări, lumea tot pe calea creșterii temperaturii medii globale cu până la 2,7 grade Celsius este…

Raportul UNEP mai atrage atenția că angajamentele privind emisiile vor reduce doar cu 7,5% cantitatea totală a acestora până în 2030, fiind necesară o reducere de 55%, pentru a fi îndeplinit obiectivul de limitare a încălzirii globale la sub 1,5 grade Celsius.

Foto: DCNews, internet