Odată cu finalizarea lucrărilor de reparații la barajul stăvilar de la nodul hidrotehnic Sânmihaiu Român și readucerea scurgerii apelor pe cursul Canalului Bega, au fost „puse la uscat” incinta canalului amonte de ecluză, sasul ecluzei, adică porțiunea cuprinsă între cele două porți ale sale, și canalul aval ecluză, informează Administrația Bazinală de Apă Banat.
Au fost realizate batardourile, barajele provizorii din pământ, plasate în amonte și aval față de lucrări, pentru secarea terenului. Sectorul astfel pregătit pentru reabilitare a fost abordat în forță de către constructori, fiind finalizate lucrările de decolmatare a ecluzei și dezafectare a pragului deversor din beton. Totodată au fost „atacate” și lucrările de reabilitare și de consolidare a celor două maluri aferente canalului ecluzei.
Până la sfârșitul anului 2020, se estimează că lucrările cu caracter structural pe malul stâng al ecluzei se vor finaliza, urmând ca cele de pe malul drept să se realizeze în procent de 50%. Reamintim că proiectul de reparare a ecluzei prevede și reabilitarea echipamentului hidromecanic, la ora actuală fiind asigurat în proporțíe de 100%.
În cursul lunii decembrie 2020, s-a ajuns la un nivel al realizării lucrărilor prevăzute în întreg proiectul, de peste 83%. Lucrările de punere în siguranță a Nodului Hidrotehnic Sânmihaiu Român înseamnă reabilitarea barajului stăvilar și a ecluzei și face parte din proiectul transfrontalier cu finanțare IPA Interreg CBC Romania-Serbia, Repararea infrastructurii de navigație a canalului Bega. Valoarea totală a proiectului este de 13,8 milioane de euro (TVA inclus), din care partea română beneficiază de o finanțare de aproximativ 7 milioane de euro. Partenerii implicați sunt ABA Banat – lider de proiect, Consiliul Județean Timiş, Secretariatul Provincial pentru Cooperare Interregională și Administrație Regională și VDP Vode Vojvodine, din Serbia. La baza proiectului stă ideea de reluare a navigației pe Bega, cu scopul de a sprijini cooperarea comercială și economică a zonelor adiacente Timișoarei și Zrenjaninului, prin dezvoltarea legăturilor de transport și a turismului.