În urmă cu câteva zile, s-a dat startul unuia dintre cele mai importante proiecte de infrastructură europeană: canalul Seine-Nord Europe. Cursul de apă, lung de o sută de kilometri, trebuie să lege bazinul Senei de rețeaua fluvială din Belgia și Olanda. Proiectul, care urmează să fie gata în 2028 și costă 5 miliarde de euro (din care 2,1 miliarde sunt fonduri europene), are implicații economice și de mediu importante.
Cercetătorul în geografie la Université Libre de Bruxelles, Mathieu Strale, susține că „pe frontul transportului pe apă, în prezent, Parisul este izolat de centrul industrial al Europei de Nord, unde rețeaua fluvială centrată pe Rin și Meuse este activă de ceva timp. Obiectivul este acela de a include regiunea Ile de France în rețeaua de transport pe apă a Benelux”.
Scopul este crearea unei autostrăzi fluviale între Le Havre, Paris, Liège și Anvers. Canalul în construcție lung de 107 kilometri urmează să facă legătura între Compiègnes și Aubencheul-au-Bac, traversând patru departamente franceze. Practic, lucrările de infrastructură trebuie să servească la conectarea bazinului Senei cu bazinul Schelde. Proiectul prevede șapte ecluze și 63 de poduri, printre care trei poduri de canal.
La această oră, bazinul Senei este destul de izolat, fiind conectat la rețeaua fluvială franceză și europeană numai prin râuri mici și canale înguste. Prin urmare, obiectivul este acela de a degaja traficul prin construirea unei căi navigabile care să permită tranzitul celor mai mari barje (cele de până la 185 de metri lungime, 11 lățime), capabile să transporte până la 4.400 tone de mărfuri.
În Belgia, inițiativa este privită favorabil. Construcția noului canal ar putea da un impuls semnificativ volumelor de barje între aceste regiuni și Anvers.
Ca tablou general, trebuie știut că, în ultimii ani, porturile franceze au împiedicat nașterea canalului, îngrijorate de puterea concurenților din Europa de Nord. Viitorul președinte al consiliului de supraveghere al consorțiului Haropa, care reunește porturile Le Havre, Rouen și Paris, s-a declarat, acum, optimist.
Noua cale navigabilă ar putea facilita transportul cerealelor de la Paris spre nord sau a substanțelor chimice de la Anvers spre sud, ceea ce este foarte important economic.