O imagine fidelă a profilului directorului general RAJA Constanța „cere”, obligatoriu, următoarele detalii capitale: om al Apei, de mic, grație Galațiului din sânge și suflet, om al Tehnicului de vârf, grație reperului academic incontestabil, numit Institutul Politehnic București – Facultatea de Mecanică, Secția Mecanică Fină, om al RAJA, cumva dintotdeauna, odată ce, de peste douăzeci de ani, este stâlp și reper profesional recunoscut în board-ul celui mai mare operator public regional din România în domeniul alimentării populației cu apă potabilă și al epurării apelor uzate (compania deservește peste două milioane de beneficiari din județele Constanța, Ialomița, Călărași, Ilfov, Dâmbovița, Brașov și Bacău).
Doctor în Inginerie Energetică, Aurel Presură este modelul de lider care asigură predictibilitate, conferă viziune, garantează stabilitate. Sieși, celor din jur, oamenilor care compun echipa de forță a RAJA Constanța.
Faptul că stăpânește până-n detaliu cunoștințe complexe în ceea ce numim și definim drept management operațional și executiv, la braț cu abilitățile de lider native (confirmate de către toți cei care îl cunosc), ambiția-i proverbială și dedicarea totală cauzei Apei fac din managerul RAJA Constanța un profesionist cu majuscule. În compania de la malul mării, în Asociația Română a Apei, în galeria selectă a specialiștilor care au ales… poate cel mai frumos drum în viață.
Dr.ing.Aurel Presură, într-un interviu special într-un an ce se anunță cel puțin provocator pentru industria apei!
* Așa îl considerați și dumneavoastră, stimate domnule director general? Puteți puncta cele mai grele dintre aceste provocări, vă rog.
– Într-adevăr, industria apei se confruntă cu numeroase provocări în prezent, printre care amintesc implementarea proiectelor cu finanțare europeană, energia verde și eficiența energetică, reducerea pierderilor, dar și seceta pedologică din ultimii ani. Despre derularea contractelor din Programul Operațional Infrastructură Mare, știm cu toții problemele apărute. De la incapacitatea firmelor de a închide aceste lucrări de anvergură, incapacitate generată atât de costurile crescute pe anumite segmente, cât și de lipsa personalului specializat, și până la întârzierile apărute pe parte de decontare a acestor lucrări, toate aceste aspecte au îngreunat sau chiar au stopat finalizarea cu succes a proiectelor.
Evenimentele meteorologice extreme, precum seceta pedologică, perturbă alimentarea cu apă și influențează costurile de operare și de tratament. De aceea accentul se pune din ce în ce mai mult pe protejarea surselor de apă, mai ales în contextul creșterii poluării. Este mai mult decât necesară implementarea măsurilor eficiente pentru prevenirea poluării și protejarea ecosistemelor acvatice, mai ales când în ultimii ani, în mai multe zone, în perioada sezonului estival, din cauza secetei operatorii nu au putut asigura furnizarea apei potabile în regim continuu.
Și dacă vorbim de protejarea resurselor, trebuie să discutăm și despre reducerea pierderilor în rețelele de distribuție, care reprezintă o problemă majoră pentru operatorii de apă. Îmbunătățirea infrastructurii și implementarea tehnologiilor moderne pentru detectarea și repararea avariilor sunt necesare pentru reducerea acestor pierderi și eficientizarea sistemelor. Noi, la RAJA Constanța deja implementăm unul dintre cele mai ambițioase proiecte pe acest sector: PBSC „Contract de servicii bazat pe performanță privind reducerea pierderilor de apă”. Contractul este unul inovativ pentru sectorul de apă din România și sustenabil pentru mediul înconjurător, fiind realizat cu sprijinul Băncii Europene pentru Investiții și Reconstrucție, are o durată de 5 ani și urmărește măsuri concrete pentru atingerea unor indicatori-cheie de performanță. Dar cel mai important aspect este că sustenabilitatea financiară a proiectului este asigurată prin economiile realizate.
În anul 2023, RAJA SA împreună cu ARA și Turkish Society for Infrastructure and Trenchless Technologies (TSITT) au organizat cea de-a V-a ediție a Forumului Internațional WATER LOSS, eveniment de promovare a celor mai noi tehnologii din domeniul apei și canalizării, ce a reunit profesioniști din domeniul apei, reprezentanți ai autorităților centrale și locale, consultanți, antreprenori și reprezentanți ai mediului academic care au ca interes comun eficiența operațională. Obiectivul evenimentului a fost documentarea privind know-how-ul disponibil și abordarea perspectivelor complexe legate de gestionarea eficientă a resurselor de apă. În cadrul seminarelor și atelierelor de lucru cu dezbateri și studii de caz, au fost abordate diferite teme cu privire la necesitățile și provocările din domeniul apei, performanța în managementul rețelelor, soluții sustenabile, modalități de îmbunătățire a cartografierii și monitorizării infrastructurii de apă, reducerea consumurilor tehnologice și implicit a energiei utilizate, procedee IT relevante și rețele inteligente.
* Conduceți cea mai mare companie publică regională din țară. Din însăși această formulare, reiese complexitatea muncii dumneavoastră: cum a izbutit RAJA Constanța să-și mențină performanța atât timp, cum arată radiografia la zi a sistemului de alimentare cu apă din cetățile de odinioară, Histria și Tomis?
– În calitate de lider al celei mai mari companii publice regionale din România, gestionarea performanței este un aspect crucial al activității mele. RAJA Constanța a reușit să-și mențină performanța de-a lungul timpului prin implementarea unui set complex de strategii și practici de management, care includ: investiții în infrastructură, implementarea și respectarea cu strictețe a unor proceduri operaționale dedicate și, nu în ultimul rând, inovație și tehnologie.
RAJA Constanța a făcut investiții semnificative în modernizarea și extinderea rețelelor de apă și canalizare, astfel încât să poată face față cererii crescânde și să asigure servicii de calitate populației din toate zonele deservite. În ultimii ani, am atras cele mai multe fonduri europene, peste 1,2 miliarde euro, ce s-au transpus în investiții majore în infrastructura operată. Numai prin Programul Operațional Infrastructură Mare, cu o valoare de peste 3 miliarde lei, au fost prinse lucrări concretizate prin 5 stații de epurare noi (la ora actuală, RAJA operează 23 de stații de epurare), 1.112 km rețele apă și canalizare (distanța de la Constanța la Budapesta), 46 stații tratare apă, 14 rezervoare înmagazinare, 38 surse de apă, 39 stații pompare apă potabilă, 138 stații pompare ape uzate, dar și o instalație de valorificare a nămolului.
În ceea ce privește eficiența operațională, compania a pus accent pe îmbunătățirea activităților curente, prin reducerea pierderilor în rețelele de distribuție și optimizarea proceselor interne, pentru a asigura o gestionare eficientă a resurselor și o utilizare mai bună a bugetului disponibil.
Pe parte de inovație și tehnologie, RAJA Constanța a derulat proiectul Implementare platformă de management digitalizat al infrastructurii de apă și apă uzată din aria de operare a RAJA SA Constanța, cu o valoare de 11,69 milioane lei. În urma acestei investiții, au fost puse în funcțiune, pentru o parte din sistemele operate, cele mai moderne tehnologii pentru monitorizarea și gestionarea rețelelor de apă și canalizare în timp real. De fapt, la ora actuală ne concentrăm pe extinderea sistemului SCADA la nivelul tuturor localităților operate, atât pe parte de apă, cât și de canalizare, astfel încât toate datele și parametrii de funcționare să fie transmise la distanță și să fie accesibile online non-stop, pentru a putea monitoriza în timp real starea sistemelor. Pe lângă diagnosticarea și intervenția rapidă în cazul avariilor, prin optimizarea monitorizării și controlul proceselor, se poate îmbunătăți eficiența operațională a întregului sistem. Acest lucru duce la economii semnificative de energie, apă și resurse financiare.
Toate aceste proiecte au făcut ca radiografia sistemului de alimentare cu apă din cetățile istorice Histria și Tomis să fie o imagine complexă, în care RAJA Constanța se concentrează pe asigurarea unei aprovizionări cu apă potabilă sigură și de înaltă calitate pentru locuitorii acestor zone istorice. În plus, sunt luate în considerare și măsurile de protejare a surselor de apă și de conservare a patrimoniului cultural și istoric al acestor așezări. Astfel, RAJA Constanța își desfășoară activitatea cu grijă și responsabilitate, respectând atât nevoile prezentului, cât și importanța păstrării moștenirii culturale a zonei. Și din această perspectivă pot spune cu mândrie că RAJA a făcut un pas important prin reabilitarea și punerea în valoare a monumentului istoric Cișmeaua otomană, aflată pe amplasamentul unui punct de lucru al companiei, monument edificat în anul 1864, în timpul domniei sultanului Abdul Aziz.
* Din perspectivă profesională, Marea Neagră vă este prieten sau inamic?
– Din perspectiva profesională, Marea Neagră este un partener și o resursă valoroasă pentru RAJA Constanța. În calitate de operator regional din zona de coastă, Marea Neagră reprezintă, pe parte de producție, o sursă importantă de venit. Dacă în general asigurăm alimentarea cu apă la peste 800.000 de consumatori, în timpul sezonului estival, când milioane de turiști vin la mare, numărul consumatorilor crește foarte mult și din această perspectivă, pentru compania de apă, Marea Neagră este foarte importantă. Dar, deși vorbim de o creștere pe parte de valorificare, trebuie să punem accentul și pe partea tehnică. Sistemul de alimentare cu apă de pe litoral este un sistem interconectat, ce funcționează la capacitate optimă doar 5 luni pe an. În restul timpului, este o rețea supradimensionată, ținută în funcțiune cu costuri ridicate și ar trebui ca pentru aceste zone turistice, sezoniere, să existe un sistem de plată sub forma unui abonament pentru tot timpul anului, taxă care să acopere costurile de întreținere și mentenanță. Dar având în vedere beneficiile economice ale zonei litorale în timpul sezonului estival, Marea Neagră poate fi considerată un partener care asigură un viitor sustenabil pentru regiune și pentru comunitățile care depind de ea.
* Cum își ține RAJA Constanța clienții aproape? Cum vă țineți echipa unită?
– Pentru a-și menține clienții aproape, RAJA Constanța implementează o serie de strategii și practici orientate către satisfacția și fidelizarea acestora. Compania se concentrează pe furnizarea unor servicii de apă și canalizare de înaltă calitate, asigurându-se că apa distribuită respectă cele mai exigente cerințe și că sistemele de canalizare funcționează eficient. De asemenea, pentru păstrarea și creșterea permanentă a gradului de încredere al consumatorilor, compania promovează o comunicare transparentă și deschisă, oferind informații relevante despre servicii.
În ceea ce privește menținerea echipei unită, nu mai este un deziderat, ci o certitudine. Comunicarea, schimburile de idei și experiență, încrederea, loialitatea, suportul profesional, dar și personal în unele situații, au creat o echipă sudată, ce are la bază valori precum dezvoltarea profesională, integritatea, colaborarea și respectul reciproc.
* Cum poate deveni Statul un aliat veritabil al Industriei Apei?
– Statul este deja un aliat al Industriei Apei, dar ca în toate domeniile, este firesc să vrei mai mult și din această perspectivă este loc și de mai bine. Se pot adopta politici și măsuri care să sprijine dezvoltarea și îmbunătățirea sectorului, precum și protejarea resurselor de apă și a mediului înconjurător.
Adoptarea și aplicarea unor reglementări eficiente în domeniul apei, precum și supravegherea riguroasă a respectării acestora, pot contribui la protejarea resurselor de apă și la îmbunătățirea calității serviciilor oferite de operatorii din domeniu.
Prin implicarea activă și cooperarea strânsă între stat și industria apei, se poate realiza o gestionare mai eficientă și sustenabilă a resurselor de apă, contribuind la asigurarea accesului la apă potabilă de calitate pentru toți cetățenii și la protejarea mediului.
* Forțez următoarea ecuație: RAJA consumă cea mai mare cantitate de energie din Dobrogea/ Energia verde e „Biblia“ vremurilor prezente/ Sunteți Doctor în inginerie energetică. Ați reușit să rezolvați în mod fericit această ecuație?
Trecerea la surse de energie regenerabilă și reducerea emisiilor de carbon sunt obiective importante în lupta împotriva schimbărilor climatice. Implementarea parcurilor fotovoltaice și a altor tehnologii de energie verde pot contribui la reducerea dependenței de sursele convenționale de energie și la diminuarea impactului asupra mediului. Pentru RAJA Constanța, producerea de energie verde este un obiectiv bifat. Da, mai avem pași de făcut, dar până la ora actuală am finalizat deja un proiect pilot – prin montarea de panouri fotovoltaice la stația de epurare Eforie Sud și sediul central al companiei – și unul cu finanțare europeană, în cadrul POIM. Proiectul „Construire 8 parcuri fotovoltaice“, cu o valoare de aproape 30 milioane lei, a fost finalizat la sfârșitul anului trecut pe următoarele amplasamente: Sursă de apă Cișmea A, Sursă de apă Cișmea B, Sursă de apă Cișmea C, Sursă de apă Cișmea II, SEAU Medgidia, SEAU Mangalia, SEAU Buftea și SEAU Fetești. La ora actuală, puterea totală instalată este de 5 KWp.
Dar reducerea consumului de energie la nivelul stațiilor de epurare, nu s-a oprit doar la instalarea de panouri fotovoltaice. La SEAU Eforie Sud a fost implementată și o altă modalitate de eficientizare energetică a stației, prin punerea în funcțiune a sistemului de control automat și optimizare HACH RTC. Sistemul de control automat al proceselor a fost implementat la SEAU Eforie Sud în partea a doua a anului 2020, cu scopul de a reduce consumul de energie pe treapta biologică, prin monitorizarea permanentă a concentrațiilor în poluanți și menținerea necesarului optim de aer. În primii trei ani de funcționare, economia de energie a fost, în medie, 22% anual, raportat la consumul pe treapta biologică din anul 2019 și a totalizat 370 MWh. Cele două sisteme, cel de control al proceselor și panourile fotovoltaice, vor asigura o reducere a consumului de energie cu 1.800 MWh/an, ceea ce reprezintă 24% din întregul consum al stației.
La ora actuală, și la nivelul SEAU Constanța Nord se derulează un important proiect, ce vizează eficiența energetică a obiectivului. În perioada următoare va fi pus în funcțiune sistemul RTC – controlul automat al proceselor biologice, ce va aduce o economie de minim 20% din consumul de energie al treptei biologice, estimarea fiind de 530 MWh/an. Dacă adăugăm și parcul fotovoltaic care va fi realizat în stație, ce poate produce anual o energie estimată de 1.171 MWh, per total, cele două investiții vor asigura 45,8% din consumul anual total al stației.
* Sunteți membru în Consiliul Tehnico-Științific al Asociației Române a Apei. Considerați că are ARA în acest moment puterea să “alinieze” disparitățile din spectrul național de profil?
Ca membru al Consiliului Tehnico-Științific al Asociației Române a Apei (ARA), evaluarea capacității acestei organizații de a „alinia“ disparitățile din spectrul național de profil depinde de mai mulți factori, inclusiv de resursele și influența pe care le deține ARA, precum și de colaborarea cu alte organizații, instituții și autorități relevante. În general, organizațiile profesionale și științifice, precum ARA, pot juca un rol semnificativ în abordarea problemelor legate de domeniul lor de expertiză. Dar cred că rolul ARA este unul decisiv pe parte de educație. Lipsa specialiștilor în toate domeniile este o problemă acută. ARA s-ar putea implica mai activ în acest sens, prin colaborarea cu instituții de învățământ și formare profesională, pentru a dezvolta programe de educație și instruire specializate în domeniul apei. Ar trebui să punem mai mult accentul pe conferințe, seminarii și ateliere de lucru pentru a promova schimbul de cunoștințe și experiență între specialiștii existenți și tinerii profesioniști interesați de domeniul apei. Operatorii mari de profil ar trebui să faciliteze stagii de practică și programe de mentorat în domeniul apei pentru studenți și absolvenți, pentru a le oferi oportunități de învățare și experiență practică în cadrul companiilor. Prin aceste eforturi, ARA ar putea contribui și mai mult la dezvoltarea și consolidarea bazei de specialiști în domeniul nostru.
* Se spune că momentul nostru, al Oamenilor Apei, este chiar acum! Că, în sfârșit, au priceput cu toții cât de „tulbure“ e albia planetară și cât de urgentă e acțiunea. Putem profita de moment? Cum?
– Este crucial să ne orientăm spre un model de economie circulară, în care resursele sunt utilizate în mod eficient, iar deșeurile sunt reduse, reciclate sau reutilizate. În ceea ce privește apa, acest lucru înseamnă implementarea practicilor de gestionare a apei bazate pe reutilizare și reciclare, precum și reducerea pierderilor de apă. La Constanța, lucrăm deja la un proiect prin care apa epurată să fie folosită la irigarea spațiilor verzi, ceea ce ar duce la costuri reduse pentru autoritatea locală în întreținerea acestor zone publice. Oportunitățile de investiții în infrastructura verde nu numai că protejează mediul înconjurător, dar pot asigura servicii de calitate la costuri reduse.
Și, nu în ultimul rând, accentul ar trebui pus pe educație și conștientizare continuă. Orice pas, orice acțiune oricât de mică pentru educarea populației cu privire la importanța conservării resurselor de apă și a mediului înconjurător, în timp, poate avea un impact major.
Personal, apreciez foarte mult programele școlare „Săptămâna verde“ și „Școala Altfel“, două activități prin care, numai anul trecut, aproape 5000 de elevi au vizitat compania noastră și au aflat despre activitățile derulate de RAJA, despre circuitul apei de la sursă la robinetele consumatorilor și înapoi în emisar, dar și despre importanța protejării acestei resurse vitale fără de care viața nu ar exista.
* Cum v-ați dori să încheiem acest interviu? Cu un mesaj? Cine ar fi „receptorul“ primordial?
Receptorul primordial al acestui mesaj ar trebui să fie consumatorii, care de fapt sunt oamenii din toate categoriile sociale, fie că sunt cetățeni obișnuiți, lideri politici sau de afaceri, activiști pentru mediu, cercetători sau membri ai comunităților locale. Toți aceștia trebuie să înțeleagă că numai printr-o acțiune colectivă și angajamentul tuturor putem face schimbarea pe care o dorim.
Vă mulțumesc!
Crenguța Radosav, specialist Comunicare și Marketing AQUATIM