Am vizitat Estonia în 1999. Mi-a plăcut foarte mult, iar Tallinn, capitala, e un oraş splendid, fiind construit pe osatura unei vechi cetăţi, refăcută, care arată excelent. Mica Estonie (nu avea şi nu are două milioane de locuitori) a “decolat” din anii ‘90 din punct de vedere economic, iar investiţiile scandinavilor, în primul rând ale finlandezilor, fiind unul dintre principalele motoare de… zbor. Nu doar pentru a investi veneau şi vin finlandezii în fiecare weekend în cocheta ţară baltică, ci şi ca să-şi astâmpere setea. Nu, nu cu apă; e suficientă şi la ei şi destul de ieftină. Băuturile alcoolice, în schimb, sunt inhibant de scumpe, aşa că treceau şi trec marea şi sărbătoreau/sărbătoresc ajungerea cu bine la ţărmul eston.

Între timp, relaţiile dintre cele două ţări s-au tot strâns, încât finlandezul Peter Vesterbacka, cel care s-a ocupat de marketingul jocului Angry Birds, a anunţat că este necesară construirea unui tunel subacvatic între Helsinki şi Tallinn. Acesta ar urma să aibă 130 km şi să lege, printr-o linie feroviară de mare viteză, cele două capitale. Costurile realizării uriaşului tunel sar de 15 miliarde de euro, 70% din bani urmând să vină din surse… chinezeşti. Tot Vesterbacka a spus că va fi necesară construirea unei insule artificiale pe la jumătatea distanţei. Chiar dacă proiectul pare unul SF, iar realizarea lui s-ar întinde pe zeci de ani, finlandezul Vesterbacka spune că e un act de patriotism demararea planurilor, profitul în timp fiind unul uriaş. Abia aştept să mă reîntorc la Tallinn, şi nu cu avionul, ci cu trenul… subacvatic!