Asociația Română a Apei, a organizat în luna aprilie, prin Comitetul Teritorial Olt-Jiu, reuniunea Grupului de lucru comercial-relații publice, în cadrul Comisiei Economice. Întâlnirea, găzduită de Compania Apa Brașov, a reunit peste 40 de participanți, reprezentanți ai companiilor de apă din țară, de la departamentele de comunicare, relații publice, relații clienți, facturare, audit etc. Agenda întâlnirii a inclus expuneri și dezbateri pe teme de comunicare și relaționare cu publicurile interesate, dar și pe marginea aspectelor legislative privind contractarea și facturarea serviciilor de apă și canalizare.

Comunicatorii companiilor de apă au avut ocazia, în decursul primei părți a întâlnirii, să se pună la curent cu toate noutățile și provocările din aria lor de activitate. Comunicarea din mediul on-line a fost cu precădere vizată, în deschiderea discuțiilor fiind prezentate aspecte concrete referitoare la dialogul cu consumatorii în social-media practicat de societatea Aquatim. Prezentă pe Facebook din 2014, Aquatim acordă atenție comunicării prin acest instrument cu publicul larg, incluzând presa, angajații, colaboratorii, în fond toți clienți și beneficiari ai serviciilor oferite de compania de apă. Prezența unei societăți de utilități publice în mediile sociale este văzută de Aquatim ca o necesitate, ținând seama de statisticile din domeniu, care indică un interes crescând al utilizatorilor de internet din România pentru acest segment de comunicare. Conform site-ului www.facebrands.ro, în februarie 2016 existau în România 8.400.000 de conturi pe Facebook, de peste trei ori mai multe decât la începutul anului 2011. De altfel, mai multe companii românești de apă, cum ar fi cele din Cluj, Iași, Baia Mare, Buzău, Hunedoara au deja conturi pe Facebook și sunt tot mai active și interactive când este vorba de informarea consumatorilor și gestionarea imaginii. „Contul de Facebook, ca și alte instrumente de comunicare ale internetului, poate fi un mijloc de mediere al conflictelor cu consumatorii nemulțumiți, de exemplu, dar și un excelent mijloc de promovare, de vreme ce cu toții vrem să fim vizibili, să se știe despre noi”, după cum a observat Marius Mudura, de la Compania de apă Someș.

Publicitate inedită, la Apa Vital Iași

Despre metodele moderne de diseminare a informației către clienți a vorbit și Răzvan Manolache, de la Apavital Iași, care a făcut o trecere în revistă a canalelor și instrumentelor de comunicare de folosite în prezent de către compartimentele de relații publice din cadrul operatorilor de apă și canalizare – presa, pagina web, rețelele sociale și grupurile aferente lor, ghișeul de relații cu publicul, platformele de publicitate on-line, precum și publicitatea stradală sau a mijloacelor de transport. În acest sens, Apavital a dat un exemplu inedit, deocamdată, în peisajul companiilor de apă din țară, fiind prima care a „adoptat”… o stație de tramvai, mobilând-o, la propriu și la figurat, cu toate cele necesare, inclusiv informații utile despre serviciile prestate.

Diversitatea metodelor folosite și înclinarea spre nou și avantajele aduse de tehnologiiile moderne de comunicare este importantă, dar esențială rămâne prestația angajatului de la interfața cu publicul, este de părere Răzvan Manolache.„Angajatul companiei de apă care intră în contact cu utilizatorul, atât prin prezență și comportament, cât și conținut al informațiilor prezentate, poate fi identificat de către consumator cu serviciul în sine. Informarea corectă a utilizatorului devine așadar strategică, de diversitatea informării depinzând percepția clientului asupra serviciului.
Din acest motiv, angajații operatorului trebuie să fie foarte atenți la ceea ce vor căuta să vadă consumatorii: calitatea produsului, prețul acestuia, comportamentul angajaților, simbolurile, dotările.”, a precizat acesta.

La finalul dezbaterilor pe teme de comunicare, specialiștii grupului de lucru au fost acord că de domeniul online trebuie profitat la maxim, indiferent că e vorba de metode de plată a facturilor, transmitere a consumurilor, gestionare a petițiilor sau „împrietenire” cu consumatorii, provocările dar și beneficiile acestuia fiind date de viteza de reacție a publicului și de propagare a informației.