Agenda lunii august este una plină pentru programul de asistență tehnică denumit generic Benchmarking 2, care are ca obiectiv extinderea sistemului de benchmarking pentru operatorii regionali şi sprijinirea asociațiilor de dezvoltare intercomunitară apă-canal din România, și cuprinde mai multe întâlniri cu grupuri de lucru tematice, organizate pentru specialiștii companiilor de apă.

Experți de la firmele de consultanță angrenate în proiect s-au întâlnit, la începutul lunii august, cu specialiști din cadrul departamentelor de resurse umane, de la companiile de apă din Brăila, Cluj, Miercurea Ciuc, Timișoara și București. În cadrul grupurilor de lucru au fost prezentați indicatorii de performanță privind personalul, managementul resurselor umane și schimbările din sectorul de apa, precum și posibile măsuri  de îmbunătățire a sectorului. Specialiștii în resurse umane au dezbătut subiecte de interes, cum ar fi creșterea productivității și bunele practici, fiind menționate experiența din sectorul olandez de apă, poziția strategica a resurselor umane în companie, managementul schimbării etc. Întîlnirile s-au încheiat cu exerciții interactive, menite să stimuleze capacitatea de lucru în echipă și angajamentul.

În a doua săptămână a lunii august sunt programate întâlniri cu grupuri de lucru pe tematica managementului activelor şi al pierderilor de apă la Cluj Napoca, Craiova, Focşani, Piatra Neamţ și Bucureşti. Specialiștii din cadrul departamentelor de detecție a pierderilor de apă, responsabilii de managementul activelor de la operatorii de apă și personalul de conducere al asociațiilor de dezvoltare intercomunitară au ocazia să se pună la curent, în cadrul acestor întâlniri, cu situaţia actuală din sectorul apei, bunele practici, experienţa olandeză din domeniu, diversele proiecte în desfășurare, obiectivele de dezvoltare etc.

Discuțiile din cadrul grupului de lucru reunit la Cluj, în 10 august, au pus accent pe înţelegerea şi utilizarea managementului activelor şi  controlul apei care nu aduce venituri. Reabilitările conductelor, de exemplu, se pot realiza eficient dacă se ţine seama de managementul activelor care cuprinde date precise referitoare la data instalării, durata de exploatare, numărul de defecte/km, condiţiile de exploatare șamd. Nu în ultimul rând, factorul uman este cel care influenţează cel mai mult eficienţa companiilor, în această privință dovedindu-și utilitatea implicarea tuturor departamentelor în realizarea obiectivelor și instruirile periodice.

Programul de asistență tehnică menționat este finanțat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, se desfășoară pe durata a 11 luni, din ianuarie până în noiembrie 2015, iar consultanța este asigurată de consorțiul de firme BDO Audit, NV PWN North Holland, Aquanet BV și Halcrow Romania. „Mă aștept ca acest proiect să își pună amprenta semnificativ pe dezvoltarea viitoare a sectorului de apă și să fie foarte folositor atât pentru operatori, cât și pentru asociațiile de dezvoltare intercomunitară.”, spune Augustin Boer, consultant finaciar și instituțional la BDO România, bun cunoscător al companiilor de apă, având o experiență de lucru de peste 12 ani în sectorul public.

Foto: Wikimedia