Reprezentanți de la circa 30 de companii mari de apă din România s-au întâlnit, în luna iunie, în cadrul exercițiului național de benchmarking, organizat de Asociația Română a Apei (ARA), pentru prezentarea raportului interimar privind performanța financiară și operațională a societăților implicate.
Pe agenda reuniunii, găzduite de Centrul de Excelență pentru Benchmarking, au mai figurat teme și dezbateri de interes pentru membrii sectorului de apă și canalizare, cum ar fi dezvoltarea investițiilor în parteneriat cu autoritățile locale, analiza consumurilor energetice la nivel de sector, evaluarea resurselor umane, managementul apelor meteorice, mentenanța etc.
Benchmarkingul este o metodă standardizată de evaluare a performanţei serviciilor, care ia în calcul o paletă largă de indicatori tehnici și financiari, printre care tarifele, nivelul facturilor medii pe categorii de consumatori, profitabilitatea, nivelul și structura cheltuielilor de exploatare pe categorii de costuri, capacitatea de co-finanțare a viitoarelor proiecte de investiții etc. În esență, benchmarking-ul este un instrument care permite compararea performanțelor între companiile de apă, inclusiv a evoluției în timp și care poate fi astfel util managementului în luarea unor decizii de îmbunătățire a eficienței companiilor, respectiv a calității serviciilor oferite clienților.
România are un istoric destul de lung în benchmarkingul sectorului de apă, numeroși operatori participând cu date din anul 2000. Inițiat de către Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, un jucător cheie în finanțarea proiectelor mari de investiții din domeniu, exercițiul de benchmarking este gestionat, din anul 2016, de către ARA, prin Centrul de Excelență pentru Benchmarking, cu finanțarea exclusivă a operatorilor regionali participanți.
Prin benchmarkingul sectorului de apă din România s-a format o rețea de profesioniști, s-au creat numeroase oportunități de transfer de cunoștințe a celor mai bune practici și a soluțiilor pentru provocările tehnice și economice cu care se confruntă companiile de apă.