Pornind de la întrebarea simplă, sâcâitoare pentru unii, „Uleiul din tigaie, încotro?”, o echipă de tineri entuziaști din Timișoara a pus la punct o idee de afacere sustenabilă, OilRight, ce se adresează atât problemelor de mediu, cât și celor sociale.
Statisticile spun că România este pe a treilea loc de la coadă (!) în Europa la colectarea uleiului alimentar uzat, iar din această cantitate, doar 3% ajunge să fie reciclată. Ca să fim corecți, sunt totuși destui cărora le pasă și care conștientizează că grăsimile solidificate se depun pe instalațiile casei și în canalizarea orașului așa cum colesterolul se depune pe vasele de sânge, cu consecințele așteptate, dar aceștia au puține alternative la dispoziție și niciuna prea comodă. Începutul e simplu, cu borcanul sau bidonul unde adunăm acasă uleiul folosit. Pasul doi, transportul acestuia la un centru sau diverși intermediari, e deja mai complicat, iar borcanele unsuroase nu sunt tocmai un bagaj confortabil.
În lipsa unei rețele specializate de colectare sau a implicării firmelor de salubritate, inițiative cetățenești, private și din sectorul ONG, mai mici sau mai mari, au încercat să acopere acest gol, scurtând calea dintre populația dornică să colecteze separat uleiul și reciclatorii interesați de valorificarea lui, în principal pentru producerea de biodiesel. OilRight, inițiativa despre care vorbim, mizează tot pe veriga lipsă din lanțul colectare-reciclare, dar propune mai mult decât atât: incluziune socială, activarea populației și posibilități alternative de reciclare, viabile economic.
În cadrul Acceleratorului de Întreprinderi Sociale, proiect co-finanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman, implementat de Fundația Alături de Voi din Iași și Fonduri-Structurale.ro, a fost creată o intreprindere socială care vine cu câteva soluții proaspete pe piața uleiului uzat. Roxana Damaschin-Țecu, director, explică ideea proiectului: „În România doar 7,25% din persoanele cu dizabilități sunt angajate, în timp ce media europeană este pe la 45%… Când am gândit acest proiect, ne-am concentrat și pe nevoile sociale și pe problema de mediu. Vom colecta uleiul alimentar uzat, îl vom transforma într-un nou produs și vom avea ca angajați persoane vulnerabile. Excesul de ulei colectat și nefolosit în producția proprie, va fi vândut pentru obținerea de biodiesel.”
OilRight oferă timișorenilor care aleg să se debaraseze în mod responsabil de uleiul uzat un punct fix de colectare pe Splaiul Peneș Curcanul nr. 4-5, la sediul întreprinderii din cadrul building.a.community, proiect AMBASADA. Echipa a dezvoltat și o rețea de colectare de la domiciliu, cu sprijinul celor de la Borcanul cu Ulei.
Cât despre alternativa de reutilizare propusă de OilRight, aceasta este o frumoasă surpriză: lumânări decorative, pe care cumpărătorii pot opta să și le fabrice singuri. Un produs eco, șic și, foarte probabil, cu „lipici” la consumatori. Roxana Damaschin Țecu ne dă mai multe detalii: „Lumânările noastre sunt produse frumoase, de calitate, cu un design simplu și atrăgător. Le vom vinde ca produs finit, prin distribuitori și pe site-ul propriu, dar am vrut să venim și cu o modalitate prin care să „vindem” conceptele de reciclare și sustenabilitate. Cu uleiul uzat de acasă și cu kitul nostru Do It Yourself, ce conține ingredientele și instrucțiunile necesare, oamenii își vor putea fabrica singuri lumânările. Kitul poate fi folosit și în activități cu copiii, în familie sau la after-school, sub îndrumarea unui adult, cei mici învățând astfel cât de importantă este reciclarea și protejarea mediului.”
Din profitul obținut, echipa va implementa campanii de educare legate de poluare și mediu, și va dona minim 20% către UnLoc, serviciu social care sprijină persoanele cu dizabilități cu trecut instituțional sau în risc de instituționalizare în drumul lor spre o viață independentă.