Japonia, sau Nippon, sau Nihon, sau Nipponkoku, în orice formă am citi-o, înseamnă „Țara de la originea soarelui.”. În română îi spunem Țara Soarelui Răsare. Potrivit legendei, Japonia a fost creată de către zei. Aceștia au înfipt o sabie în ocean, la scoaterea ei formându-se patru picături, actualmente insulele principale, precum și o multitudine de insule mici, peste 5000. Tot legendele spun că îndepărtata țară solară are o istorie de două milenii și jumătate. În lunga sa existență, Japonia a generat admirație și fascinație. De la tradițiile stricte, pe care niciun european nu le poate pătrunde, până la cultură sau artă, japonezii sunt tipicari și originali. Nu lasă nimic la voia întâmplării și creează opere din orice, chiar și din banalele capace de canal.

De vreo 35 de ani, o idee a unui artist japonez s-a transpus într-o campanie majoră de cosmetizare a gurilor de canal, de-a lungul și latul țării. Finalul este unul deosebit! Picturi sau lucrări în relief străjuiesc…din pământ străzi sau incinte, până atunci seci sau banale. Fenomenul a prins atât de tare încât și artiști din alte țări au importat modelul japonez, transformându-și, la rându-le, capacele de canal în frumos și inedit! Tematica picturilor este una generoasă: simboluri orientale, imagini florale, păsări în zbor, turnuri, corăbii, ancore, pomul cunoașterii – nelipsit din legendele Japoniei, dar și imaginea stilizată a Hiroshimei.

Picturile stradale trimidimensionale câștigă tot mai mult teren

 Un trend interesant al ultimilor ani constă în pictarea tridimensională a străzilor. Recent, în capitală, unul dintre maeștri europeni ai genului, germanul Manfred Stader, a dezvelit cea mai recentă creație a sa, prima pictură 3D realizată în aer liber din România.  Pictura, având dimensiunile de 3 pe 5 metri, înfăţişează o groapă traversată de o bârnă pe care se află mai multe alimente, în planul adâncimii putând fi văzute reflexiile unei ape de un albastru marin. Tehnica se numește anamorfoză, prin care se creează perspectiva la nivelul picioarelor şi de aici iluzia adâncimii. Manfred Stader a realizat prima “gaură culturală” în urmă cu 25 de ani.

Din declarațiile sale, cei mai atrași de această artă sunt asiaticii, în special japonezii și chinezii.

Astfel că ideea cosmetizării capacelor de canal n-a fost o surpriză pentru nimeni, iar ridicarea ei la rang de artă by Japonia devine un fapt mai mult decât firesc…